Crostata – en italiensk kakeoppskrift

Hei fine dere!

I dag våknet jeg opp med skikkelig lyst på en kake som moren til Riccardo pleier å lage til oss i Roma. Det er en italiensk kake som kan minne litt om ballerinakjeks, om det gir mening? Uansett, den er helt fantastisk god, og en av mine absolutte favoritter! Oppskriften har jeg fått av moren til Riccardo, og den er super enkel å lage. Og siden jeg elsker den så mye, så tenkte jeg at jeg skulle dele den med dere også.

Dette trenger du :

4,5 dl mel

1,5 dl sukker

130 g smør

4 eggeplommer

1 sitron

 1/2 glass syltetøy 

Start med å sette på ovnen på 180 grader over og undervarme. Deretter setter du ut smøret og eggene på kjøkkenbenken så de blir romtemperert. Finn så frem en bakebolle å putt både mel og sukker i, og etter det kan du ta oppi de 4 eggeplommene. Del sitronen i to og press ut saften av den ene halve over bakebollen din, og etter dette kan du putte oppi alt smøret. Nå er det bare å kna det godt sammen med hendene dine.

Så skal du finne frem en kakeform og putte bakepapir i bunnen av den, du kan også smøre sidene av formen med smør så kaken ikke setter seg fast. I bunnen av kakeformen skal du lage et ikke alt for tykt lag av deigen – husk at du trenger hvertfall halvparten av deigen dekorasjoner senere i oppskriften. Press deigen ned i kakeformen så det blir en jevn og fin bunn. Nå skal du finne frem et glass med syltetøy, og du kan velge akkurat det syltetøyet du liker best. Som regel går jeg for jordbærsyltetøy, men akkurat i dag har jeg aprikos. Du kan smøre ut ca halvparten av glasset ut over kakebunnen din.

Så kommer den delen som tar lengst tid ; dekorere toppen av kaken. Jeg pleier å rulle sammen resten av deigen til like tykke linjer, for så å dekorere i et type diamantmønster. Her kan du egentlig ikke gjøre feil, så det er bare å dekorere slik at du synes den blir fin. Streker, diamantmønster eller firkanter spiller ingen rolle. Når du er helt ferdig med å lage toppen av kaken, er det bare å sette kaken rett inn i midten av ovnen i ca 35-40 minutter. Husk at når du tar ut kaken er det greit å ha en rist å sette kakeformen på, la den gjerne hvile der en listen stund før du tar kaken ut av formen. Jeg lar alltid kaken bli helt kald før jeg spiser den slik at den blir crispy nesten som en kjeks.

Absolutt alle generasjoner i min familie elsker denne kaken, så den har blitt en megahit hos oss. Siden den tar så kort tid å lage er den også helt super om man plutselig skal få besøk osv. Jeg håper dere likte oppskriften, og at dere ble inspirert til å prøve å lage den! Gi meg gjerne beskjed om hvordan din kake ble!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg