Viktige dokumentarer

Heihei!

Som jeg har skrevet om veldig mange ganger fra før av har jeg helt dilla på dokumentarer. Jeg elsker å se og lære om alt mulig rart – både uviktige og viktige temaer! Over alle de årene som jeg har sett på dokumentarer, har jeg kommet over en del som jeg virkelig har likt. Mine soleklare favoritter så langt er laget av en som heter Stacey Dooley. Hennes dokumentarer kan du se gratis på NRK.no. Hun fokuserer mye på mennesker, kultur og problemer i verden som vi kanskje ikke er så klar over fra før av. Disse dokumentarene er en veldig grei måte å lære om ting som skjer i verden på. De to nyeste dokumentarene hennes handler om viktige ting som man hører om, men kanskje ikke tenker så mye på i hverdagen.

Kvinnelige selvmordsbombere : Denne traff meg skikkelig i hjertet! I denne episoden besøker Stacey kvinner som har blitt bortført av Boko Haram for å bli selvmordsbombere. Vi får møte mennesker fra alle sider av situasjonen : en kvinne som ble kidnappet (men kom seg unna i siste liten), en jente som meldte seg frivillig som selvmordsbomber og et tidligere medlem av terrorgruppen. En skremmende dokumentar som forteller om den brutale realiteten til mange mennesker.

Filmet mot sin vilje : Huff, enda et viktig tema å snakke om. I Sør-Korea er det oppstått et nytt problem/trend der uskyldige mennesker blir smug filmet i sine mest intime øyeblikk. Folk setter opp kameraer i for eksempel garderober eller toaletter, og videoene blir delt på nettet med andre mennesker. Det er skremmende å se at noen har interesse av å holde på med dette, og å se hvilken effekt det har på menneskene som bor der. Skjer dette i Norge også?

Jeg synes det er viktig at vi som mennesker ser ut fra vår egne lille “boble”, og ser hva som skjer rundt oss i verden. Om du ikke har sett disse dokumentarene allerede, vil jeg virkelig anbefale deg dette! De er ikke for lange, og er enkle å følge med på. Jeg følger i hvertfall alltid med om det kommer noen nye episoder.

Jeg ønsker dere alle en strålende dag videre!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg